Esküvői fotós kiválasztása

February 23, 2019

 

Kedves olvasóim!

 

Ma az esküvői fotósok kiválasztásával kapcsolatban írok pár sort. Az alábbi sorok a saját őszinte véleményemről fognak szólni a témában. És semmiképpen sem arról, hogy ENGEM VÁLASSZ, ENGEM VÁLASSZ. Mindenki kedve szerint értékelheti, és hasznosíthatja a leírtakat.

Mióta elkezdtem aktívan foglalkozni az esküvői fotózással elég sok témába vágó fotós oldalt láttam. Esküvői, menyasszonyi csoportokban követem a diskurzusokat, ajánlattételeket, stb, stb. + természetesen az engem felkérő házasulandó párokkal is folyamatosan diskurálunk minderről. Szóval azt hiszem elég jó keresztmetszetet kaptam már a téma hazai helyzetéről. Sok helyen találkozni a véleménnyel – és sajnos csak megerősíteni tudom – hogy sokszor rémes állapotok uralkodnak.

Azt látom, hogy egyrészt szolgáltatói (értsd: fotós) oldalról rengeteg a félrevezetés, nagyon sok amatőr fotós próbál érvényesülni, magát profinak hirdetve. Másrészt a menyasszonyok, párok sokszor nagyon felszínesen, a legalapvetőbb vizsgálati szempontok hiányában döntenek a kérdésről (ezért is félrevezethetők).

Az alábbiakban nem általában fogok véleményt írni a témáról, hanem hozzászólásokban előforduló konkrét esetek kapcsán próbálok rávilágítani, mire is kellene odafigyelni egy esküvői fotós kiválasztása kapcsán.

 

AJÁNLÁSOK: fórumos ajánlások, akár másik szolgáltatók ajánlása alapján döntöd el kit válassz? FELEJTSD EL!

 

PÉLDA 1.

Szimplán szakmai kíváncsiságból értelemszerűen sok fotós oldalát, képeit néztem már meg. Láttam sok jót, sok kevésbé jót. Néha az ember belefut konkrétan „gyöngyszemekbe”. Nálam egy ilyen kiemelten szenzációs esküvői fotós oldal akadt eddig, akiknek az oldalán konkrétan sírva röhögős szintű esküvői fotók tömkelege  fogadja a látogatót. Nem, nincs benne semmi túlzás! Konkrétan borzalmas, teljesen szakmaiatlan, totálisan amatőr az összes fotó amit készítenek. És szemmel láthatóan rendszeresen fotóznak esküvőket.

Hogy lehet ez?

Egyrészt egyértelműen úgy, hogy tapasztalatom szerint az ügyfelek többsége egyáltalán nem látja a különbséget egy totál amatőr, és egy valóban profi fotó között. Ezt a részét én sem teljesen értem. Az internet korában korlátlan lehetősége van mindenkinek a legváltozatosabb forrásokból esküvői képeket nézegetni, és fogalmam sincs a képeket összehasonlítva, hogy nem látható számukra a különbség. Jó persze, én bennfentesként nézem, de még ezt figyelembe véve is érthetetlen.

Másrészt láthatóan ott vannak az összes esküvői csoportban, és folyamatosan ajánlgatják őket. Na nem menyasszonyok, hanem MÁSIK SZOLGÁLTATÓK. Azt nem tudom, hogy ez tudatos félrevezetés-e, vagy csak ők sincsenek tisztában azzal milyen szolgáltatást ajánlanak. Attól még, hogy nem tudnak fotózni lehetnek jó fejek. Csak ennek ugye szakmai szempontból nem sok haszna van.

Hogy mindez azért van, mert biztos SZUPER OLCSÓN DOLGOZNAK? EGYÁLTALÁN NEM. Mindezt százezer feletti, mondjuk úgy, közepes árkategóriában művelik. Ami persze pont alkalmas arra, hogy elhitesse, nem drágák, de nem is az olcsó gagyi szintjét képviselik. A minap egy esküvői fotósok árazásáról folyó diskurzusban is beírta egy menyasszony, hogy náluk is ők fotóznak-videóznak majd, nagyon jó fejek (nem vonom kétségbe), és ilyen jó áron. Egyből elkérte még tíz menyasszony az elérhetőséget. Rettenetes.

 

 

PÉLDA 2.

Esküvői csoportokban szintén visszatérő téma, az esküvői fotósok árazása. Természetesen gyorsan megjelennek, a „nekünk csak ennyibe került” hozzászólások.

Egyesek érzik azért, hogy nem biztos, hogy annyira jó lóra tettek, de magyarázattal is szolgálnak: „mi nem akartunk semmi különöset, csak, hogy fotóink legyenek róla” – Elárulok egy titkot: akik megfelelő fotóst kérnek fel, azok is csak ennyit akarnak. Csak életük egyik legjelentősebb, egyszeri, megismételhetetlen napjáról tényleg kiváló minőségű képeket szeretnének. Amatőr képeket készítő embert minek felkérni pénzért? A násznépben is lesz több ember,aki végigkattintgatja az eseményt, a fenti kitételnek pont megfelelnek azok is. (megjegyzem nem egyszer olvassa az ember utólag a panaszt, hogy a násznép képei jobbak lettek, mint a „fotósé”!)

Másik változat: a menyasszony érezhetően büszke is rá, hogy ők milyen olcsón megúszták - a sok hülyét meg palira veszik százezrekért - , meg lehet nézni, fent vannak a képei az FB profilján. És akkor az ember megnézi. Hajjaj! És ezért még pénzt is adtál? Nem kellett volna.

És ismét ott tartunk, hogy hogy a búbánatba nem látja a fényévnyi különbséget! Valaki egy hozzászólásban kiválóan megfogalmazta, hogy ennek megvannak a pszichológiai alapjai. A saját képeiről nem fogja azt mondani, hogy csapnivalóak, inkább elhiteti magával, hogy bizony jók azok, és ő nem is lát különbséget. Ezzel csak az a nagy probléma, hogy rengeteg másik menyasszonyt bizonytalanít el, akik lehet jól választanának, de ezt látva ők is elmennek az olcsó is biztos jó lesz irányba. És spórolnak a több milliós esküvőből pár tízezer forintot. Sajnos.

 

 

PÉLDA 3.

Nagy kedvencem, a kinek mennyi képet ad át a fotós kérdésköre. Megy a licit: én ezret, kétezret (olvastam már négyezerről is!!!). HAHAHAHA! Az itthoni gondolkodásban még mindig alap, hogy ha valamiből ugyanannyi pénzért – sőt még olcsóbban is - kétszer-háromszor annyit kapok, akkor azt válasszam. Na ez a hülyeség része. A valóság meg az, hogy úgy az esetek 99%-ában a kevesebb a több. Vagyis ugyanannyiért – vagy olcsóbban – nem fogok ugyanolyan minőséget kapni (megközelítőleg sem!)

Egy erről szóló diskurzusban azt mondja az egyik „fotós”: márpedig ők két héten belül átadják az anyagot (ami feltűnően rövid idő), és több mint ezer képet retusálnak (és mindezt természetesen szuper áron). HÁT PERSZE J Ez a „retusálom” amúgy is a legkiválóbb fotós félrevezetés, ugyanis gyakorlatilag semmit nem jelent. Az is retusálás, ha 5 másodpercet foglalkozom egy képpel, meg az is ha 5 órát. Az én értelmezésemben a retusálás minden esetben egyedi képkidolgozást jelent. Az, hogy ráeresztek valami automata programot az összes képre, ami mókol rajtuk valamit, az nem retusálás. Az eredményéről ne is beszéljünk.

Mellesleg egy esküvői nap története visszaadható nagyjából 150 db képen keresztül. A többi arról szól, hogy lehetőleg mindenkiről legyen kép, és adjunk át egy minél bővebb, igazán minőségi , színvonalasan utómunkázott képanyagot.

Talán feltűnhet, és esetleg elgondolkoztathat minket, hogy az ország legjobb, nemzetközileg is elismert esküvői fotósai, akik bizony nagyon nem olcsón dolgoznak, általában 4-500 darab képet adnak át. Tehát, ha lehetőséged lenne megfizetni a legjobbakból valakit, attól 4-500 db kidolgozott képet kapnál. Akkor, hogy a francba lehet szempont, hogy ehhez képest töredék áron ki adja ennek a többszörösét?! Ezret, kétezret, háromezret. Biztos ugyanaz a színvonal, csak az előbbiek nem értenek hozzá J
 

 

PÉLDA 4.

Ismerőseimen keresztül is találkozom más fotósok oldalaival, hogy nézzem meg, ugye jó képeket csinál. Egy konkrét esetet nézve, valóban az adott fotós oldalon lát az ember egy rakás szép menyasszonyi fotót, szép részletfotókat a kinti berendezésről, stb.

Aztán feltűnik valami. A fotók 99%-a kinti, szép világos időben készült. Ami akad egy-két benti házasságkötős kép, azokon a szakmai szem azonnal észreveszi, hogy már koránt sem olyan minőségűek. Szemcsésebb, enyhén széteső a kép. És nyilván nem véletlenül csak ez az egy-kettő van feltéve. Ezek a legjobbak.

MIT IS JELENT EZ? Hogy a kedves fotós tud szép képeket készíteni, csak sajnos nincs meg az esküvői fotózáshoz a megfelelő szintű felszerelése. Ami alkalmas arra, hogy templomban, házasságkötőben, este, és a benti lakodalmas helyszíneken valóban jó minőségű fotókat készítsen. Márpedig egy esküvő képeinek minimum a fele – de inkább több - ezeken a helyszíneken készül.

Nagyon sok esetben jellemző – sajnos – hogy a magukat esküvői fotósnak hirdetők amatőr felszereléssel dolgoznak. Azokkal ma már – ha ért hozzá – ideális körülmények között remek képeket lehet készíteni. Csakhogy az esküvői fotózás pont nem erről szól. A legtöbb helyszínen, fényképezéshez kevés a fény, amit milliós költséget jelentő professzionális felszereléssel lehet kompenzálni. Van egy arany mondás:

„AZ AMATŐR KIVÁLÓ KÉPEKET TUD KÉSZÍTENI IDEÁLIS KÖRÜLMÉNYEK KÖZÖTT. A PROFI KIVÁLÓ KÉPEKET KÉSZÍT POCSÉK KÖRÜLMÉNYEK KÖZÖTT IS.”

A profi felszereléshez kapcsolódó nagyon fontos dolog: szintén rendszeresen olvasni eseteket, amikor a menyasszony utólagosan elpanaszolja, hogy a FOTÓS ELVESZTETTE A KÉPEK NAGY RÉSZÉT, FELÉT, STB. Na ez a legdurvább. Aztán persze kamuzik, nem jelentkezik, stb. Esetleg lehet pereskedni (persze abból képek már nem lesznek). Ismét ugyanott tartunk. AMATŐR FELSZERELÉS vs PROFI FELSZERELÉS. Egy amatőr gépben csak egy memóriakártya van, egy profiban párhuzamosan kettőre ment a gép. Egy amatőr fotós egy géppel dolgozik, egy profi kettővel egyszerre. Egy amatőr olcsóbb kiegészítőket használ (pl. memóriakártya), egy profi a legjobbakat. Nehogy pont veled forduljon elő!

 

 

Így elsőre azt hiszem ennyi. Tudom, kemény dió. És ma egy házasulandó párnak irtózatos mi mindennel kell foglakoznia a szervezés során. DE JÓL JEGYEZZÉTEK MEG, AZ ESKÜVŐ ELMÚLIK, MINDEN RÉSZLETÉVEL. AMI MEGMARAD BELŐLE EGÉSZ ÉLETETEKRE, ÉS MÉG TOVÁBB, AZ UNOKÁITOK SZÁMÁRA, AZ AMIT A FOTÓS MEGÖRÖKÍT! (esetleg videós, bár az egy másik történet)

A következő részben kicsit összesítem, a fentiekből mik is a konkrét tanulságok, és mire próbáljatok tényleg odafigyelni.

 

Bármi kérdésed van, itt felteheted: 

erdeklodomerdeklodom

 

Subscribe
RSS
Archive
January February March April May June July August September October November (4) December
January February (1) March (2) April (1) May June July August September October November (1) December
January February March April (1) May June July August September October November December
January February March April May June July August September October November December